Steeds meer bedrijven maken gebruik van Whatsapp om te communiceren met klanten. Whatsapp wordt immers door vrijwel iedereen gebruikt en bedrijven willen het voor consumenten zo laagdrempelig mogelijk maken om contact op te nemen.
Om via Whatsapp te communiceren met bedrijven betalen consumenten geen hoge kosten (vergeleken met het bellen naar betaalde 0900 nummers) en het versturen van een document of foto is zo gedaan.
Een succesvolle klantenservice met Whatsapp
Zowel het bedrijf als de consument heeft bepaalde verwachtingen wanneer Whatsapp wordt gebruikt om te communiceren vergeleken met communicatie via de telefoon, e-mail of live chat. Het is van belang om deze verwachtingen duidelijk in kaart te brengen.
Voordelen voor de consument bij het gebruik van Whatsapp
De consument gebruikt Whatsapp vanwege het laagdrempelige karakter. Net zo gemakkelijk als communiceren met vrienden en familie gaat, verwacht men dat dit ook het geval is bij de communicatie met een bedrijf. Whatsapp is geïnstalleerd op een mobieltje dat je altijd bij je hebt. Je kunt dus op elk gewenst moment communiceren. Voor het bedrijf is het belangrijk om openingstijden aan te geven en het liefst de maximale tijd die nodig is om een bericht te beantwoorden. Gebeurt dit niet, dan komt de verwachting van de consument niet uit.
De voordelen om via Whatsapp met de klantenservice van een bedrijf te communiceren zijn:
- Gemak in communicatie
- Niet plaatsgebonden
- Gemakkelijk een foto of document kunnen meesturen
- Lage/geen kosten
Voordelen voor het bedrijf bij inzetten van Whatsapp
Voor het bedrijf is het inzetten van Whatsapp als communicatiekanaal logisch aangezien veel consumenten Whatsapp gebruiken om te communiceren. Alhoewel het inzetten van Whatsapp bij bijvoorbeeld de klantenservice eenvoudig lijkt, is het belangrijk dat het beantwoorden van berichten goed georganiseerd is. Kunnen consumenten allerlei soorten vragen stellen of alleen specifieke? Wanneer een verzekeringsmaatschappij of een bank Whatsapp inzet om te communiceren met consumenten vraagt dit om een goede interne organisatie. De vraag van de consument kan immers betrekking hebben op producten of diensten van verschillende afdelingen. Hoe zorg je ervoor dat de vraag goed geïdentificeerd wordt en vervolgens bij de juiste afdeling terecht komt? Welke afspraken worden er gemaakt met de betreffende afdeling over de tijd die nodig is om de vraag te beantwoorden? In hoeverre is gecontroleerd of de persoon geautoriseerd is om deze informatie op te vragen? Wordt het antwoord op de vraag ook tijdig gecommuniceerd met de consument?
Dit is slechts een deel van de vragen die een bedrijf dient te beantwoorden om de organisatie rondom het communicatiekanaal Whatsapp goed te krijgen.
Wilt u uw klantenservice via Whatsapp uitbesteden? Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Sinds 2007 hebben we verschillende Nederlandse en Belgische met succes in contact gebracht met voordelige callcenters voor het verwerken van Whatsapp berichten.